Розрахунки за нерухомість через банківський сейф

01.07.2013

банківський сейф«А хіба щось може трапитися при розрахунках через банківський сейф? Це ж стандартна процедура»… Напевно, багатьом потенційним продавцям і покупцям об’єкту нерухомості відразу ж прийшли в голову подібні думки. Однак, незважаючи на уявну простоту, ризики, дійсно, є.

Що ж, про все по порядку.

1. Склад і кількість учасників: чим менше – тим краще!

Чому? Тому що це економить час, нерви і навіть … гроші. Ось прості докази цього твердження:

- прописування, узгодження і оформлення умов в договорі з 5 учасниками явно потребують менше витрат часу, ніж складання документа, що влаштовує відразу 8, а то й 10 чоловік.

- Завжди продумуйте негативні варіанти розвитку подій. Що, якщо вам потрібно внести зміни в договір, або один з учасників захворіє, поїде у відпустку, віддасть паспорт на обмін або просто пропаде? А якщо у вас передбачено спільний доступ? Можна, звичайно, плюнути через плече і, закривши очі, «вплутатися в бій», тільки при настанні подібного форс-мажору ці способи точно не допоможуть.

- Майте на увазі, що в деяких організаціях, що займаються проведенням розрахунків через банківський сейф, банально введена плата за кожну умову виходу з договору будь-якого з учасників.

Який вихід? По максимуму обмежити свою залежність від інших учасників. Якщо все ж можливості виключити з договору деяких «спостерігачів» немає, то вкрай бажано всім оформити доручення на право представлення його інтересів у депозитарії.

2. Форма угоди. Хто все контролює?

Провести операцію (в народі «закладку») можна кількома способами. І тут є ряд дуже цікавих моментів.

Отже, варіант перший: ви прописуєте всі умови отримання грошей в угоді, не має нічого спільного з договором на оренду сейфа. У більшості випадків подібна угода складається за участю одного або навіть декількох агентів нерухомості, що курують купівлю-продаж. Доступ до сейфу і маніпуляції з коштами при цьому можливі тільки в присутності всіх учасників, або в обов’язковій присутності контролюючої сторони, тобто агента. Можливі ризики виходять від самих учасників, а тому ще раз повертаємося до пункту 1 цієї статті.

Варіант другий: орендодавець не просто надає сейфове місце, але і контролює повністю умови доступу до сейфу. У цьому випадку всі необхідні документи надаються безпосередньо співробітникам депозитарію.

А далі співробітник, відповідно до договору, видає або просто пронумеровані пакети / конверти, або … реальні гроші. Про що мова? Про принципові відмінності двох основних форм договорів: договору оренди банківського сейфу та договору зберігання з використанням цієї самої скриньки.

У першому випадку організації, яка надала вам сейф для проведення розрахунків абсолютно все одно, гроші чи фантики лежать в ваших конвертах і пакетах.

У другому випадку грошовий вміст кожного пакета не тільки достовірно вказується в тексті договору, але і ретельно перевіряється в ході проведення операції. Навіщо? Потім, тільки в цьому випадку організація, яка уклала з вами договір зберігання, зможе взяти на себе 100% відповідальність за збереження всієї поміщеної в сейф грошової суми.

Легко здогадатися, що в разі злому депозитарію власникам пакетів та конвертів, швидше за все, доведеться назавжди попрощатися з вмістом сейфу. Подібна ситуація малоймовірна, але, на жаль, прецеденти все ж вже були.

Ну і останнє…

3. Перелік наданих документів: як не потрапити в пастку

Що ж, ви визначилися зі складом учасників, вибрали підходяще місце і форму договору. Справа за малим – домовитися один з одним про умови доступу до сейфу. Важливе зауваження: грамотний ріелтор здатний одноосібно «договорити» всіх присутніх і вигідно для кожного визначити параметри договору.

Ось кілька прикладів того, як наявність того чи іншого документа в договорі може вплинути на можливість доступу до комірки. У більшій мірі це стосується продавців. Здорово зіпсувати нерви може вимога надати свідоцтво про реєстрацію права на ім’я нового власника або зареєстрованого договору купівлі-продажу, дарування і т.д. А якщо покупець, умовно кажучи, «забуде» принести свої документи? Адже в разі нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу або договору дарування у продавця часто просто не буває зареєстрованого примірника. Рішенням може стати звичайна виписка з ЕГРП терміново, отримати яку зможе будь-хто.

Довідка форми 9 про відсутність зареєстрованих осіб – теж часте явище в договорах сейфінгу. За некоректного формулювання в документі (коли від власника частки вимагається надання «чистої» форми 9 по всьому об’єкту) дуже поширеною стає ситуація, коли 5 продавців комуналки чекають другого «дядю Ваню» і не можуть отримати свої кошти.

Що в підсумку? А в підсумку висновок, що з вигляду легка операція з проведення розрахунків за нерухомість через банківський сейф, насправді, найчастіше є не менш складною, ніж сама купівля-продаж. Чим довший «ланцюжок» з об’єктів, тим складніша взаємозалежність всіх учасників.

Старовинний рецепт відомий: будьте гранично сконцентровані, умови договору просто необхідно читати.

Читайте на cайті:

Залишити коментар

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

*


Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на NERYXOMIST.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами